Page 32 - final

Basic HTML Version

отложения върху скална подложка), което
съответства на описанието на земна основа тип
Е.
Съгласно стандартите и международните
практики несвързаните почви като пясъци и
чакъли не се характеризират с „плътност”, а със
„сбитост”.
Английските термини „soft”, “stiff” и “hard” (в
тази последователност) описват повишаването
на коравината на почвите и не са непременно
свързани с описанията по степен на пластичност,
а със стойностите на NSPT. Предлагаме те да се
заменят съответно с „меки”, „твърди” и корави”.
Преводът на „soft cohesive layers” и
съответства на „прослойки от свързани почви»
В тази връзка, предлагаме текстът на точка
NA.2.4 Точка 3.1.2(1) Идентифициране на
типовете земна основа да се промени, както
следва:
Схемата за класификация на земната основа,
отчитаща в дълбочина е дадена в следващата
таблица NA.3.1
Към В Еврокод 8, Част 5
В т. NА.2.1 Приложение А ..., думата „скатове”
да се замени с използвания в инженерната
геология термин „склонове”.
В т. NA.2.2. Точка 3.1.(3) Частни
коефициенти за свойства на материалите е
посочено неправилно, че „Тези коефициенти са
по-неблагоприятни в сравнение с утвърдените в
EN 1997-1», тъй като само един от тях (за ъгъла
на вътрешно триене) е по-висок от посочения
в Таблица NA.1 - Частни коефициенти за
почвените параметри.
ІІІ. Бележки и допълнения към Националните
приложения към БДС EN 1990 А1, EN 1991-2,
EN 1992.2 и EN 1995-2 – (задрасканите в
становището текстове предлагаме да отпаднат):
EN 1990 A1
NA 2.1. Точка А 2.1.1(1). Обект и област на
приложение, общи положения, алинея 1.
Приемат се предписанията на Таблица 2.1.
Възложителите на конкретни проекти за мостове,
съгласувано с компетентните власти могат след
съответна обосновка да задават експлоатационни
срокове, различни от дадените в Таблица 2.1.
NA 2.2. Точка А2.2.6(1). Стойности на
коефициентът ψ, алинея 1.
За групите товари от трафик и за по-общите
други въздействия се прилагат стойностите на
коефициентите ψ, дадени в:
Таблица NA.A2.1 – за пътни мостове;
Таблица A2.2 – за пешеходни мостове;
Таблица A2.3 – за железопътни мостове.
NA 2.23а. Точка А2.4.1 (2)
Забележката към точка А2.4.1 (2) се заменя с
текста:
а) Ограничаване на провисванията.
С оглед комфорта на движение граничните
стойности на провисванията (от проектните
нивелетни коти) на елементи в експлоатация, по
които минава автомобилен трафика се ограничава
както следва: От постоянни и подвижни товари (с
отчитане дълготрайните ефекти) провисванията
не могат да бъдат по - големи от:
- за пътни мостове по АМ, първи и втори клас
– ±1/500 от отвора.
- за пътни мостове от по-нисък клас – ±1/400
от отвора.
Под отвор се разбира дължината между
две нулеви точки на моментовата диаграма от
постоянни повари.
Възложителят е в правата си да изисква и
по-строги критерии.
Обосновка: При три автомагистрални моста
у нас се получиха големи провисвания от
пълзенето, което наложи подмяна на връхните
им конструкции.
Критериите за сигурност на железопътен
трафик , включващи провисвания, усуквания и
ускорения на връхните конструкции се дадени
в точка А 2.4.4.2 и съответните параметри от
Националното приложение.
б) Ограничаване на пукнатините
За стоманобетонни елементи широчината на
пукнатините за често повтарящата се комбинация
не трябва да надвишава wmax=0,2 mm.
За предварително напрегнати елементи
широчината на пукнатините не трябва да
надвишава wmax=0,15 mm. Комбинациите, за
които се опрелят широчините на пукнатините в
предварително напрегнатите елементи, са дадени
в табл. 7.102 от Националното приложение към
БДС EN 1992-2.
Обосновка: Стойностите wmax = 0,2 и съотв.
35