Page 36-37 - final

Basic HTML Version

36
37
всякакъв тип, съобразно действащите норми.
Но най-важното беше, че след земетресението
в Стражица държавата въведе нови норми за
проектиране, които гарантираха в по-голяма
степен сигурността на сградите. Японските
специалисти споделиха същия опит – как след
всяко по-тежко земетресение в Япония правят
изводи и променят нормите за проектиране на
сгради. Тази практика трябва да бъде въведена
и у нас, а управленците, които имат отношение
към реакциите след земетресение, да си вземат
поука. Много е важно тези изводи да бъдат чути
лично от министъра на регионалното развитие
Лиляна Павлова, за да може МРРБ да приеме
адекватни решения. Вече изразих и в други
специализирани медии своите виждания за това
какви управленски решения трябва да се вземат,
но смятам, че не е излишно да ги повтарям и
повтарям отново, докато няма положителни
резултати.
Трябва да се създаде специализиран кризисен
щаб от геолози, сеизмолози и строителни
експерти по сеизмично осигуряване на сгради и
съоръжения. Защото кризисниятщаб за бедствия
и аварии, който съществува в момента, не е
компетентен да решава проблемите, възникнали
при земетресения.
•Специализираният кризисен щаб за
земетресения трябва да изготвя планове за
действие в засегнатите от земетресението
райони, които да включват свръх спешни,
незабавни и дългосрочни мерки.
•МРРБ със съдействието на геолози,
сеизмолози и строителни експерти трябва да
създаде методика за оценка на сигурността
и съотвествието на сградите, която да
подпомогне
конструкторите,
извършващи
конкретните оценки.
•Много важен момент е осигуряването на
необходимитеспециалисти,защотослужителите
от техническите служби на общините не са
компетентни за подобна дейност.
•Изключително важната оценката на
сградите, пострадали от земетресението,
трябва да бъде правена най-малко от трима
опитни конструктори. Те трябва да установят
годност та на сградите и постройките за
постоянно обитаване, за временно обитаване
след предприемане на мерки за усилването им
или за събарянето им.
•Реалната оценката на разходите за най-
сложните случаи, при които ще се налага
изготвяне на подробно конструктивно заснемане
с последващ проект за усилване, ще може да се
прави едва след изготвянето на проекта.
НакраяискамдапоставяпредМинистерството
на регионалното развитие и благоустройството
две неотложни искания.
Първото е:
създаване
в най-кратки срокове на норми и критерии, по
които да се оценяват сградите, засегнати от
земетресения. Експертите да спазват тези
норми и критерии при извършване на огледите
и подготвянето на експертните оценки. Само
така те ще имат нормативна база, на която
да стъпят, за да обосновават аргументирано
заключенията си. Задължително е да има
нормативен документ, който да пази задниците
на хората, които извършват експертизи. И
тяхната евентуална вина да бъде свързана само
с неизпълнението на тези норми.
Второто е:
да се подготви инструкция за
незабавнореагиранеиоценканасградитеведнага
след земетресението. Итази инструкция да бъде
със силата поне на поднормативен документ.
Тя няма нищо общо с действащите норми за
проектиране и усилване, оценка и възстановяване
на сгради, съгласно Еврокод 8. Просто трябва да
има норма, в която да е казано какво трябва да се
прави веднага след земетресението, кои сгради
да се оценяват първо, подредени по степен на
важност.
Тази инструкция трябва да създава
правилата за оценка на сградите и тяхната
категоризация до времената, при които ще
последва проектиране за усилване на тия сгради,
така че да бъдат приведени в съотвествие с
изискванията на постоянната норма Еврокод 83
„Оценка, възстановяване и усилване на сгради”.
тема с продължение
Земетресенията