Page 58-59 - finalhq

Basic HTML Version

58
59
стопанска камара, общини;
• събиране на данни и информация;
• анализ на събраната информация и изготвяне
на доклад за оценка на въздействието.
Оценката на въздействието на ЗКАИИП
е извършена по отношение на неговите
оперативни и общи цели, като се взимат предвид
човешките, материалните и финансови ресурси,
вложени за осъществяването на закона.
Оценката е съобразена с утвърдените
международни критерии за оценка,
като ефикасност, ефективност и дългосрочно
въздействие.
В резултат на работата по проекта, са
изведени следните основни
изводи от оценка на ефекта върху ключовите
заинтересовани страни, които са цитирани
директноотДокладазаоценканавъздействието:
Поотношение
функциониранетонавътрешния
пазар и конкуренцията - текущият модел на
регулиране има по-скоро положителна роля,
като утвърждава ролята на професионалните
съсловия за самостоятелно създаване на
стандарти за работа. Налице е стремеж за
насърчаване на прозрачност, така че да се
гарантира балансирано развитие на експертите
в тази област и ефективна конкуренция.
Чрез
разработената
методика
за
себестойност на услугите и редица други
изисквания (като напр. регистрирането
на договорите) се създават по-високи
изисквания за тези, които спазват правилата.
Същевременно тези по-високи изисквания
реално не затрудняват тази група ксперти,
които не ги спазват. По този начин текущо
се получава разслоение на пазара на услуги и
наличие на определен "сив пазар".
По
отношение
конкурентоспособност,
търговски и инвестиционни потоци -
поставена е една добра основа за постигане
на конкурентоспособност на архитектите и
инженерите, която може допълнително да се
доразвива и прецизира, в посока покриване на
определени професионални стандарти и добри
практики. Заложени са и основи за постигане
на ценз за осигуряване на добро качество и
производителност на услугата.
Текущо обаче,
все още няма пряка връзка между натрупан
опит и наличие на диплома, участието в
провежданите обучения и гарантиране на
определено качество на услугата, т.е. те са
необходимо, но не винаги достатъчно условие.
Същевременно се подпомага постигане
на конкурентоспособност на клиентите,
като например спазването на методиката за
себестойността на услугите създава важни
условия за предоставяне на качествена услуга и
ако се спазва напълно, може да подпомага една по-
точна преценка при клиентите за реализиране
на определена инвестиция. Текущо обаче са
идентифицирани проблеми в посока доколко
всички клиенти се стремят към истински
конкурентен пазар. Част от клиентите могат
да спечелят конкурентно предимство или
други облаги, чрез работа с експерти, които
не се съобразяват със заложените от КАБ и
КИИП изисквания и норми.
За съжаление КАБ и
КИПП текущо нямат на разположение много
инструменти за влияние върху клиентите,
по отношение спазване на конкурсно начало и
създаване на реална конкуренция.
По отношение оперативните разходи и
поведение на бизнеса, както и по отношение
на малките и средни предприятия - текущо се
налагат изисквания за определена прозрачност
и спазване от всички членове на утвърдени
правила. Създава се рамка и основа за
постигане на баланс между качествена услуга
и цена. Същевременно могат да се търсят
възможности за намаляване на свързаните с
членството разходи (добър пример в тази посока
е намаляването на членския внос на членовете на
КИИП от 180 на 120 лева) или на някои изисквания
(например за предоставяне на отчети, които
вече са публично налична информация), така
че да се облекчат максимално членовете при
спазването на поставените им изисквания.
По отношение на инвестиционния цикъл
може да се допусне определено положително
въздействие. Например методиката за
себестойност на услугите може да играе
много важна роля на регулатор на проекти с
потенциалнониска рентабилност, които при
спазване на тази методика от всички членове,
може да не бъдат реализирани. В противен
случай такива проекти, могат да бъдат
реализирани с риск за качеството на услугата
и последващото строителство, което може
да доведе до разхищение на ресурси и риск
от всякакъв вид последващи проблеми. Ето
защо осигуряването на инструменти и
възможност за контрол и налагане спазването
на изискванията е ключово за подобряване
условията за развитие на целия инвестиционен
процес.
По отношение
административни тежести
на бизнеса - индетифицирано е положително
въздействие в тази посока, доколкото
административните тежести са намалени
и чрез изискванията се цели осигуряване на
прозрачност и информация за конкретните
експерти или организации. Същевременно
е възможно да се търсят резерви, както по
отношение на конкретни изисквания към
членовете, така и по отношение на свързаните
с членството разходи, като и двата аспекта са
особено важни в текущата тежка икономическа
ситуация.