Page 56-57 - final

Basic HTML Version

56
57
ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА
ПРИЛАГАНЕТО НА ЗАКОНА ЗА КАМАРИТЕ НА
АРХИТЕКТИТЕ И ИНЖЕНЕРИТЕ В
ИНВЕСТИЦИОННОТО ПРОЕКТИРАНЕ
В изпълнение на Програмата за по-добро
регулиране 2010-2013 г., приета с решение на
Министерския съвет № 361 от 01.06.2010 г.,
през месец ноември 2012 г. Министерството на
регионалното развитие и благоустройството
стана възложител на обществена поръчка
с предмет „Оценка на въздействието от
прилагането на нормативни актове в
инвестиционния процес” с обособена позиция
№ 1 – Извършване на оценка на въздействието
на прилагането на Закона за камарите на
архитектите и инженерите в инвестиционното
проектиране.
Изпълнителят на поръчката по ЗОП бе
фондация „Център за оценка на въздействието
на законодателството” (RIA-BG), със седалище
и адрес на управление гр. София,
ул. „Владайска”№10, ет. 2, ап. 3, представлявана
от г-н Тони Димов – Председател.
Фондацията представи писмо за подкрепа от
МРРБ, в което целевите
групи на изследването се призовават
да окажат съдействие на Изпълнителя на
поръчката.
На 14.11.2012 г. в ЦО на КИИП инж. Стефан
Кинарев се срещна и разговаря с
представители на Фондацията - г-жа Силвия
Цанова – адвокат, и г-н Тодор Тодоров – старши
одитор.
По време на срещата представителите
на фондацията предоставиха за попълване
съответните въпросници. Един отвъпросниците
бе предназначен за членове на Камарата. Поради
кратките срокове на проучването, молбата
им бе в срок най-късно до петък /23.11.2012 г./
да получат по електронната поща попълнени
въпросници - поне по три (или 5) попълнени
въпросника от всяка Регионална колегия.
Въпросниците бяха изпратени своевременно
до всички Регионални колегии по електронна
поща с молба да бъдат попълнени и изпратени
директно до фондация „Център за оценка на
въздействието на законодателството” на
посочения от тях адрес.
Последващата оценка на въздействието
на Закона за камарите на архитектите и
инженерите в инвестиционното проектиране
обхваща периода на действие на закона от март
2003 г. до декември 2011 г. Тя цели да определи
резултатите/последствията
от
приложението на закона и да идентифицира и
оцени въздействията ex-post от действието
на закона. В по-широк план, тя е опит да се
установи дали той е произвел планирания
и желан ефект върху целевите групи,
институциите и цялостната среда в страната
и дали реализираните въздействия биха могли да
бъдат дефинирани като пряко произтичащи от
действието и прилагането на закона или само
частично обвързани с ефекта от прилагането
на правните норми.
В идеалния случай, последващата (ex-
post) оценка на въздействието се базира
на предварителната (ex-ante) оценка на
въздействието, която оценява и отчитаща
непредвидени въздействия и странични ефекти,
наред с тези, които са залегнали в обосновката
на приемането на регулацията в първоначалния й
вид. Направената оценка, обаче, поради липсата
на предварителна оценка на закона, имаше за
цел да определи единствено въздействията
на действащия закон и по този начин, да
улесни както фактически подготовката на
предварителна оценка на евентуални бъдещи
промени на Закона за камарите на архитектите
и инженерите в инвестиционното проектиране,
така и методологически извършването на
последващи оценки в бъдеще, като предостави
пилотен опит в тази посока.
Процесът на оценка на Закон за камарите на
архитектите и инженерите в инвестиционното
проектиране е следвал указанията на
Европейката комисия за извършване на оценка на
въздействието.
Той е преминал през следните
основни процедурни стъпки
:
• провеждане на среща с представители на
КАБ и КИИП, Регионални колегии, архитекти
и инженери с цел събиране на информация,
обсъждане степента на постигане целите на
Закона, генериране на идеи за усъвършенстване
разпоредбите на ЗКАИИП;
• попълване на въпросници от архитекти и
инженери, клиенти /възложители/, Българска
търговско промишлена палата, Българска
пилотен опит