Page 60-61 - final

Basic HTML Version

60
61
По отношение
на публичните власти –
текущият вариант е много положителен.
Освен икономията на средства свързани с
регулирането, които иначе трябваше да бъдат
изразходвани от публичните власти, реализирани
са икономии и от други свързани разходи, които
биха били налице при друг модел на регулиране
от държавата (като осигуряване на координация
с други органи и администрации, поддържане на
административна структура с всички присъщи
разходи и т.н.)
Текущия вариант на регулиране постига и
една много по-голяма полза - той спомага за
поемане на отговорност за регулирането и
развитието на пазара и взаимоотношенията
в него от конкретните професионални
съсловия. Потози начин се използва експертиза
на основни заинтересовани страни и се
създават условия за по-голяма ангажираност
в спазването на приети от всички членове
правила.
МРРБ -
възложител на обществената поръчка
По отношение
заетост и пазара на труда -
текущия модел на регулиране не влияе толкова в
посока увеличаване или намаляване на работните
места, а по- скоро в създаването на правила и
изисквания за предоставянето на конкретни
услуги. Поради факта че текущите изисквания
са базови и могат да бъдат постигнати
сравнително лесно, това не създава ограничения
за пазара на труда.
По отношение
стандарти и права, свързани
с качеството на работата - дефинираните
основни изисквания за различните видове
правоспособности, дават права за предоставяне
на определен клас услуги.
Същевременно може
вече да се разсъждава в посока преминаване от
постигане на основни изисквания, към оценка
на знания и умения и създаване на система
от степени, чрез която да се постигна
допълнителна сертификация на различните
видове експерти. Възможно е и да се мисли за
въвеждане на съществуващите в ЕС системи
от типа на Naric и Anabin, които по отношение
на полученото образование или академична
квалификация предлагат висока степен на
сравнимост.
Независимо обаче дали ще се вземе
решение за развитие в такава посока, ключов
фактор за успех е осигуряването на широк избор
от възможни доставчици на обучения, както
и гарантирана независимост на един такъв
сертифициращ орган.
По отношение
социално включване и закрила
на определени групи - текущият вариант на
регулиране не ограничава достъпа до пазара на
трудаиливлизанетонановикомпанииилиексперти,
при условие, че могат да покрият дефинираните
минимални изисквания. Същевременно чрез
двата вида правоспособности ППП и ОПП, се
ограничава предоставянето на определени услуги
от експерти с ОПП. Един от идентифицираните
проблеми обаче е че тези изисквания се
заобикалят и се използва определен експерт
с ППП, за извършване на работа от много
други експерти, които не притежават ППП. В
тази връзка текущия вариант на регулиране
има необходимост от подобрения, за да може
ефективно да ограничи такива практики и да
създаде равенство и еднакъв достъп до пазара
на труда на база общи правила.
По отношение
управление, участие, добра
администрация, достъп до правосъдие, медии
и етика - текущият вариант на регулиране
работи в посока равно третиране на всички
заинтересовани страни, като се опитва да
намери баланс за защита на техните интереси.
Налице са добри примери за сътрудничество,
независимо от липсата на императивни норми
в законодателството (например поисканата и
предоставенаотопределениобщиниинформация).
Същевременно КАБ и КИИП, нямат механизъм
да влияят значително на определени публични
решения, които силно ги касаят (например при
законодателни инициативи, тяхното мнение
е само консултативно)
. Съществували са
също така и различни виждания по отношение
възможностите за предоставяне на услуги
от държавни служители (например главните
архитекти), както и такива, които формално
имат завършено инженерно образование, но
нямат необходимата квалификация и опит за
проектиране. Така че са налице все още редица
предизвикателства, които трябва да намерят
решение, за да се увеличи ролята на КАБ и КИИП
по отношение контрола и спазването на редица
изисквания от членовете и сътрудничеството с
важни заинтересовани страни.
Съществува възможност за защита по
съдебен ред, както КАБ и КИИП могат да
предоставят такива услуги на членовете си,
но са налице определени ограничения - основно
финансови такива.
По отношение
екологично въздействие - не
бе индетифицирано въздействие на текущия
регулаторен механизъм, по отношение на
екологията. Възможно е някои от вътрешните
правила и добри практики да имат определено
влияние върху екологията, но текущия модел
за регулиране, сам по себе си не създава такъв
ефект.
Предприемане на законодателни промени
по отношение изпълнението на конкретни
функции на КАБ и КИИП е препоръчително.