премествания, завъртания и др. За да се изравни напрежението на положението на товара в ръба
            
            
              на асфалтовата настилка с това, което според норматива е 50 см от ръба, те са направени
            
            
              изчисления чрез метода на крайните елементи и са доказали, че дебелината на настилката трябва
            
            
              да бъде увеличена обикновено с две проектни класи.
            
            
              На конференцията в отделни панели бяха разгледани проблемите на безопасността на пътното
            
            
              движение и строителството и поддържането на пътищата. Заключителният панел бе воден от
            
            
              инж. Павел Диковски, съпредседател на Сдружението на пътните инженери консултанти в България.
            
            
              Шестата национална конференция по пътищата прие общ документ с препоръки по обсъжданите
            
            
              теми.
            
            
              МИНИСТЪРЪТ НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЙСКА:
            
            
              
                „Предлагаме националното съфинансиране за транспортни проекти 2014-2020 г. да достигне
              
            
            
              
                до 50%.”
              
            
            
              
                В словото си при откриването на Шестата национална конференция по пътищата
              
            
            
              
                министърът на регионалното развитие Десислава Терзийска обяви становището на МРРБ
              
            
            
              
                през програмния период 2014-2020 г. националното съфинансиране за транспортни проекти да
              
            
            
              
                достигне до 50%.
              
            
            
              
                „Заедно с министъра на транспорта Данаил Папазов внесохме предложение в Министерския
              
            
            
              
                съвет, с което да се осигури възможност за предоставяне на до 50% национално съфинансиране
              
            
            
              
                за приоритетните пътни и жп проекти по ОП "Транспорт"
              
            
            
              през новия програмен период.
            
            
              Средствата могат да бъдат осигурени от държавния бюджет или със заемни средства от
            
            
              
                ЕИБ
              
            
            
              .
            
            
              Решението по въпроса се очаква.
            
            
              Подготвя се план за спешни ремонти на участъци из цялата страна, които да започнат през
            
            
              пролетта на
            
            
              
                2014 г.
              
            
            
              Около 100 са мостовете в лошо състояние – проучвания за тях ще бъдат
            
            
              направени през
            
            
              
                2014 г.
              
            
            
              За тези с най-належащ ремонт ще се търси финансиране.
            
            
              През октомври завършват проверките по области за готовността за зимно поддържане.
            
            
              Предвидени са
            
            
              
                3.5 млн. лв.
              
            
            
              за изкърпване на дупки и освежаване на маркировката преди зимния
            
            
              сезон.
            
            
              За зимно поддържане през този сезон са заложени
            
            
              
                60 млн. лв.
              
            
            
              ”
            
            
              
                ИФ
              
            
            
              Освен това пешеходецът трябва дълго да обикаля по целия кръг, докато стигне до желаната
            
            
              посока. Неудобство за големите кръгови кръстовища е и това, че за тях е нужно да се отчуждава
            
            
              по-голяма територия. Големината на едно кръгово кръстовище зависи и от местоположението му
            
            
              - има разлика между кръговите в града и кръговите извън града. Тези извън града са по-големи, по-
            
            
              широки и по-бързи, там няма пешеходци и скоростта, с която превозните средства могат да се
            
            
              движат в тях е по-висока от тази в градовете.
            
            
              Използването на светофарите при кръговите кръстовища също е специфичен момент. Това
            
            
              става, когато кръговото "не работи" за някои посоки - например при леви завои или когато има
            
            
              много пешеходци, особено ученици и деца, които специално трябва да бъдат пазени и тази роля
            
            
              играе светофарът.
            
            
              
                Д-р инж. Борислав Христов, бивш асистент в катедра "Пътища" на УАСГ, а в момента
              
            
            
              
                главен асистент в Техническия университет в Дрезден
              
            
            
              , презентира темата
            
            
              
                „Площни криви
              
            
            
              
                и проходимост в кръгови кръстовища”
              
            
            
              . От свое име и от името на проф. Фромут Велнер той
            
            
              представи и "Изследване на натоварването на пътните настилки при малки кръгови кръстовища".
            
            
              
                Първата тема на инж. Христов бе „Изследване на проходимостта в кръгови кръстовища с
              
            
            
              
                помощта на площни криви”.
              
            
            
              Той изтъкна една неправилна, според него, дефиниция в нормативните документи. Там са
            
            
              обозначени траектории, което не е съвсем правилно, защото траекторията е само една крива
            
            
              линия, която описва като ос къде би минало превозното средство. По-правилното е площни криви,
            
            
              чиято дефиниция е площта, която заема дадено превозно средство при преминаването му през
            
            
              хоризонтална крива. Дали са достатъчно широки входовете и изходите на едно кръгово кръстовище в
            
            
              самия кръг се определя именно чрез тези площни криви и те са обикновено за най-неблагоприятните
            
            
              случаи - единият - на седлови влекач, а другият- на автовлак. Изследвано е било дали тези превозни
            
            
              средства могат да минат безопасно с определена скорост без спиране, без да застъпят десния
            
            
              бордюр на бордюрните криви при входовете и изходите, респективно ръба на настилката, и дали в
            
            
              кръга има достатъчна ширина да преминат по платното. Данните от изследването са показали, че
            
            
              задните оси на тежките автомобили винаги застъпват вътрешния кръг.
            
            
              В лекцията си
            
            
              
                инж. Христов
              
            
            
              очерта напреженията и недостатъците на такъв вид конструкция. С
            
            
              площните криви той показа, че задната ос и задните колела на тежкотоварните превозни средства
            
            
              преминават през бордюра, което предизвиква повреди по кръстовищата.
            
            
              
                Втората тема, по която говори инж. Христов, подготвена в екип с проф. д-р инж. Фромут
              
            
            
              
                Велнер,  засягаше натоварването на кръговите кръстовища.
              
            
            
              В момента за намаляване скоростта на леките автомобили в тях се използва повдигането с
            
            
              бордюр на вътрешната окръжност, за да могат автомобилите да минават само по асфалтовата
            
            
              част. Но редовното преминаване на тежкотоварните автомобили през паважната конструкция и
            
            
              главно през бордюра предизвиква много големи напрежения в ръба на асфалтовата настилка към
            
            
              вътрешния кръг. При тези големи напрежения се появяват пукнатини и не може да се постигне
            
            
              дълготрайност на пътя. Затова инж. Велнер и инж. Христов  доказват, че е предимство кръговото
            
            
              кръстовище да се изпълни без разделяне на външен и вътрешен кръг и с една настилка - асфалтова,
            
            
              а по-добре  да бъде и бетонова. Те твърдят, че ако има нужда от вътрешен кръг, по-добре е да
            
            
              се използват дюбели и анкери за снадките на бетоновите плочи. Натоварването в паважната
            
            
              настилка е толкова силно, че предизвиква най-различни деформации - хоризонтални, вертикални,
            
            
              Министър на регионалното развитие - Десислава Терзийска
            
            
              
                
                  КОНФЕРЕНЦИИ
                
              
            
            
              
                
                  КОНФЕРЕНЦИИ
                
              
            
            
              44
            
            
              45