Page 11 - final

Basic HTML Version

10
знам, че ще настъпи паника и липса на
доверие в собствените възможности за
възприемане изобщо, и на ЕUROCODE в
частност – в цялата сложност на системата
.
Запознаването на всеки ще доведе до още една
несъмнена полза – обозначаване на проблемните
или недобре изяснени места в новата система и
задаване на необходимите въпроси –пред хората,
които могат и са призвани да отговорят на тях.
ІІ. Неясноти, неточности и грешки в
ЕUROCODE.
Всеки нормален човек очаква, че след
дългогодишния, титаничен труд по съставянето
на системата ЕUROCODE, положен от безброй
специалисти, неясноти и грешки е невъзможно
да има. Или ако ги е имало в началните варианти,
то те са открити и поправени в следващите
редакции или в коригендумите. Да, ама Не!
Тук ще бъдат маркирани съвсем малко неща,
като демонстрация на факта, че подобни неясноти
и дори грешки съществуват.
Например в частта от ЕUROCODE – БДС EN
1993 - 6, засягаща проектирането на стоманени
подкранови греди – в последната редакция
е допусната грешка, която буквално прави
невъзможно прилагането на кода. Не разполагам
в момента с тази част, за да кажа къде точно
се намира грешката, но по-важното е, че в
предишните редакции такава грешка няма.
Възниква въпросът – как ще проектираме завод
с кранови пътища, след като не можем да се
справим с подкрановите греди?
В ЕUROCODE 2 –текстовете, в които става дума
за проверка на деформативността на огъване,
посредством определяне на минимални дебелини
на елементите –при двойно армиране, с еднакви
сечения на натисковата и опънната армировка,
минималната необходима дебелина на елемента
излиза с нулева стойност, без значение колко е
армировката?
Да не говорим за неясноти в някои национални
приложения, особено към ЕUROCODE 7.
Препоръчвам на всеки да го прочете и да си
отговори на въпроса – Как ще се прилага това
нещо?
Особено много са неясните места
в ЕUROCODE 8, в който става дума за
проектиране при сеизмични въздействия.
Написаното понадолу се отнася само за тази
част, която авторът е опознал относително
добре /или поне се самозаблуждава, че е
успял/.
Както стана вече дума, в този код са застъпени
съвременните достижения в областта на
сеизмичното инженерство. Той представлява
значителна крачка напред спрямо досега
прилаганата у нас наредба. Обаче, и проблемите
и неяснотите в него, като че ли са най-много.
Казано с други думи, приказката за дребните
камъчета и колата е съвсем възможно да се
случи, защото дребните камъчета ги има, и то
достатъчно.
По повод неяснотите в този код трябва да се
маркира един много важен проблем– за анализа
на стоманобетонови конструкции в т.4.3.1 (7)
e казано, че при линейно еластичен анализ на
конструкциите – „еластичните коравини на
1 / 2012