Камара на инженерите в инвестиционното прокетиране Chamber of engineers in the investment design

Метростанция - София Летище София Спортна зала

КИИП не приема редуциране на проектната документация

На заседание на Управителния съвет на КИИП, провело се в Хасково на 9 октомври т.г., беше разгледана публикацията във в. “Строителство Градът”, бр. 28 от 14.07.2008 г. с предложението на народния представител арх. Борислав Владимиров за промяна на Закона за устройство на територията, касаещо редуцирането на проектната документация, необходима за издаване на разрешение за строеж. Според арх. Владимиров е необходимо да има само “архитектурен проект, малко разширен, като задължително в него да фигурира конструктивната част на проекта, задължителна за страната ни заради земетръсните норми”, а фирмите доставчици на оборудването могат да изготвят проектите по инсталационните части.  Ръководството на камарата обсъди, одобри и прие предложеният проект за становище на КИИП, изготвен от инж. Георги Мишев – председател на национална професионална секция “Конструкции на сгради и съоръжения”. Поради значимостта на проблема, възникнал във връзка с направеното предложение, предлагаме на вниманието на читателите на в. “Строителство Градът” да се запознаят със становището на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.

 Предложението за отпадане на някои проектни части водят до нарушаване на технологичния процес на проектиране и невъзможност за уточняване на изискванията в заданията към отделните специалности.
 Всеки инвестиционен проект е завършен продукт, резултат от съвместната дейност на обединени в колектив проектанти от различни специалности – архитекти и инженери.  Липсата на съгласуваност в действията на членовете на екипа или пренебрегване участието на някои от тях неминуемо се отразява върху качеството на крайния продукт.
• Как е възможно да се проектира каквато и да е отопляема сграда без участието примерно на проектант по отопление и вентилация, след като се изискват топлотехнически изчисления и оценка на енергийната ефективност? По време на строителството ли ще се определя необходимото количество топлинна енергия?
• Как ще се предвидят необходимите отвори за ОВ или климатични инсталации в носещата конструкция?
•  За какви натоварвания от инсталации и съоръжения трябва да бъде изчислена носещата конструкция?
Подценяването на подобни изходни данни или липса на съгласуваност често води до аварии.
 Предложението за редуциране на проектната документация до необходимия минимум не само че няма да гарантира обществения интерес, а ще доведе до редица проблеми по време на изпълнение на строителството, включително и до създаване на предпоставки за възникване на аварии. Действително често пъти фирми доставчици на оборудване монтират вентилационни,  климатични инсталации или други инсталации и съоръжения без проект, така пробиват значителни отвори, нарушават целостта на носещи конструктивни елементи и товарят допълнително подовите и покривни конструкции.
 Приемането на подобни промени в ЗУТ на практика ще означава отричане на постиженията в областта на науката и практиката за прилагането на нови технологии в проектирането,  строителството и връщане към нивото на средновековието. Необходимостта от наличието на значителен по обем, сложност и отговорност конструктивен проект, на технологичен, на геодезичен, както и на проекти за всички инсталационни части е наложена от достиженията на техническия прогрес и все по-високите изисквания към крайния продукт, които определено не могат да бъдат гарантирани единствено с професионалната квалификация и възможности на архитекта.
 Наредбата за обема и съдържанието на инвестиционните проекти регламентира необходимия минимум на проектната документация за осигуряване на възможност за съгласуваност между специалностите, оценка, контрол, изпълнение и приемане на строителните работи.
Имайки предвид изложеното, ръководството на КИИП счита, че предложените от арх. Владимиров промени ще доведат до сериозни проблеми в процеса на изпълнение на строителството и не са в интерес на потребителите и на обществото като цяло.
Изразявайки становището на колегията, КИИП предлага от ЗУТ да отпадне и възможността за издаване на разрешение за строеж по идеен проект. Съществуването на тази възможност в момента доведе да тежки строителни аварии предимно в процеса на изпълнение на изкопните работи.
  

Още Новини

29/ 03/ 2024

эфхэпп

29/ 03/ 2024

Материали за Редовното отчетно-изборно общо събрание на НПС ЕАСТ, 2024 г.

28/ 03/ 2024

Материали за Редовното отчетно-изборно общо събрание на НПС ОВКХТТГ, 2024 г.

27/ 03/ 2024

Доклад за дейността на НПС ГПГ за периода м.май 2023г. до м.март 2024г.