Камара на инженерите в инвестиционното прокетиране Chamber of engineers in the investment design

Метростанция - София Летище София Спортна зала

Предложения за промени в Устава от Регионална колегия Русе

КАМАРА НА ИНЖЕНЕРИТЕ В ИНВЕСТИЦИОННОТО ПРОЕКТИРАНЕ - СОФИЯ

РЕГИОНАЛНА КОЛЕГИЯ – РУСЕ

7000, гр.Русе; Бул.Придунавски №6 Б, офис 8; тел.082 824 452;

  e-mail: kiip_rousse@mail.bg

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

на РК Русе за промени в Устава на КИИП

 

1.     КРАТЪК АНАЛИЗ

          От създаването на КИИП през м.Септември 2003 до този момент / повече от 6 години / беше извършена голяма по обем дейност по изготвяне на нормативната уредба.  Наред с това обаче, в тази нормативна урдба се създадоха редица бюрократичи механизми, които пречат за осъществяване на целите и задачите на КИИП заложени в ”ГЛАВА ВТОРА. ПРИНЦИПИ, ЦЕЛИ И ДЕЙНОСТИ”  от устава на КИИП. Ако анализираме внимателно чл.5 от РАЗДЕЛ ПЪРВИ на ГЛАВА ПЕТА от устава на КИИП ще видим, че на практика РК и НПС нямат никакви правомощия. Финансовия ресурс / средствата / за осъществяване дейността на КИИП идват имено от РК като 25% се предоставят на централния офис, а 75% остават за осъществяване на дейността на РК.

С така разписаните алинеи на чл.5 от Устава излиза, че РК нямат правата самостоятелно да се разпореждат с остатъка от 75% на средствата, събрани от членски внос на своите членове. Даденото пълномощно от Председателя на УС на КИИП ограничава дейността на регионалното ръководство и в частност на Председателите на РК в изпълнение на заложените в ГЛАВА ВТОРА – ПРИНЦИПИ, ЦЕЛИ И дейности. Ярък пример за блокиране на финансовата дейност на РК Русе е малчаливият отказ на Председателят на УС на КИИП да даде пълномощно за срочен депозит на наличните парични средства на РК Русе. Това действие води до загуба в размер 270 лв на месец на РК Русе. Има и прецедент за самоволно бъркане в сметката на РК Русе от Председателя на УС и изтегляне на средства. Членовете на РК Русе не са съгласни друг да управлява и се разпорежда със собствените средства на колегията,

В своята мандатна платформа през 2007г. инж. Стефан Кинарев обеща:

“Самостоятелност на отделните регионални колегии, работещи в рамките на утвърдени от регионалните общи събрания програма и бюджет. Пълни правомощия на Председателите на РК и свързаните с това правомощия.”

Повече от две години по това обещание нищо не е направено. Напротив правят се постоянно опити за ограничаване на самостоятелната дейност на РК. Има стремеж към монополизъм и тоталитарно управление на КИИП. Всяка създадена комисия се ръководи от Председателя на УС на КИИП.

Нищо не е направено и по промените в ЗКАИИП.

Ако анализираме дейността на  Националните професионални секции ще видим, че с малки изключения  / ВС и ЕАСТ / останалите нищо не правят за реализиране на дейностите заложени в ГЛАВА ВТОРА  от Устава. Защо  програмите за обучение през 2010г., които ние писмено представихме в ЦО, все още не са дадени на председателите на НПС? А половината година вече отмина! Кога ще се проведат курсовете  по противопожарната наредба, след като времето на нашите членове до края на Юни вече е ангажирано с обучителни курсове по еврокодовете?

          Протоколите от УС се водят чрез аудиозапис и се дават само решенията. Остават в затъмнение изказванията на членовете на УС.

Въпреки поисканото с писмо техническо обезпечаване / преносим компютър и мултимедиен проектор / на курсовите за повишаване на квалификацията по РК до този момент нямаме никакъв отговор от ЦО. А къде отидоха 15 броя лаптопи?

За втори път вече се преподписва договора с Глобул за служебните телефони. Какви са условията? Какви преференции за втори път дава оператора?

Защо се премълча броя на лигитимните членове от София-град на започналото ОС на КИИП на 28 март 2010г.? Нали счетоводната къща има точни данни кой кога си е платил членския внос?  В крайна сметка потърпевши бяха няколко по-малки колегии.

Защо не се дава информация по повдигнатите въпроси?

Този анализ показва, че е необходима радикална промяна в структурата и

управлението на КИИП: децентрализация на дейностите и връщане на демократичните принципи в управлението на КИИП.

Тази промяна трябва да се търси в две направления:

А. Промяна в Устава –

Б. Промяна в Закона за камарите –

 

2. ПРЕДЛОЖЕНИЯ

А. Промяна на Устава на КИИП

чл.27 от ЗКАИИП гласи:

(4) (Изм. ДВ, бр. 79 от 2006 г., предишна ал. 3 ДВ, бр. 28 от 2009 г.) Структурата, мандатът, функциите, правомощията и бюджетът на регионалните колегии се уреждат в устава на съответната камара.

Тази алинея дава пълно право в Устава на КИИП да се уредят всички проблеми, както и да се изпълни  предизборната платформа на сегашното ръководство на КИИП изложена от инж.С. Кинарев на отчетно-изборното събрание на 10-11.11. 2007г.

Въз основа на изложеното РК Русе предлага следните промени ( показани с наклонен щрифт Arial оцветен лилаво) в Устава на КИИП:

 

РЕгионални колегии

Чл. 5.1

Създава се нова алинея (3). Регионалните колегии се представляват на регионално ниво от председателя на съответната РК; 

Създава се нова алинея (4). Всяка регионална колегия има следните правомощия:

          1. Да спазва принципите, целите и дейностите заложени в глава втора на настоящия устав;

          2. Да притежава собствен печат, еднакав с печата на КИИП, като в него е изписано наименованието и седалището на съответната регионална колегия;

          3. Да притежава отделна банкова/и/ сметка/и/, с които се разпорежда / открива, закрива и трансформира/ председателят на регионалната колегия, съобразно правата делегирани му от Общото събрание на регионалната колегия;

          4. Да взема решения за придобиване на / да притежава / собствен недвижим имот, с който да се разпорежда съобразно решенията на Общото събрание на регионалната колегия;

          5. Да притежава собствен бюджет, приет от ОС на регионалната колегия за всяка календарна /финансова/ година;

          6. Да кандидатства по проекти за финансиране по програми на ЕС и други международни програми;

          7. Да сключва договори за сътрудничество с финансови институции, с общинска и държавна администрация на регионално ниво;

          8. Да сключва договори  като назначава, освобождава и наказва служители на регионалната колегия;

 

Сегашната ал.4 става ал.5.

Включва се предложението на Бургас, Варна, Добрич- ОТНАСЯЩО СЕ ДО МАКСИМАЛНИЯ БРОЙ НА ЧЛЕНОВЕТЕ НА РК

 

          Чл.5.2. (8) Ръководството на РК се състои от председател, заместник-председател и членове - председателите на професионалните секции, ....

         

          (11), т.5. Стопанисва и управлява имуществото на регионалната колегия, осъществява финансовата дейност на колегията, внася проектобюджет за обсъждане и приемане от ОС на РК и дава информация за дейността на РК в централния офис на КИИП;

         

          (12 ) Председателят на регионалната колегия:

          1. организира и ръководи работата на колегията;

          2. Изпълнява правомощията на РК посочени в ал.3 и ал.4

          3. командирова в страната и чужбина служители и сътрудници във връзка с дейността на КИИП, както и членовете на РК;

     4. Изпълнява правомощията на РК съгласно чл.5.1. от настоящия устав, както и други функции, които са му възложени от ОС на РК;

 

РАЗДЕЛ ВТОРИ. ОРГАНИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ

 

     Чл.5.5. КИИП на централно ниво се представлява от председателя на УС, а в негово отсъствие- от упълномощен от него заместник.

     Чл.5.7. (1) Общото събрание на Камарата:

               12. Взема решения за придобиване и разпореждане с недвижими имоти –собственист на централния офис на КИИП;

(2) решенията на ОС по ал.1. т.1 и 2 и 12 се вземат с квлифицирано мнозинство...

     Чл.5.12.Председателят на УС на камарата:

              3. Подписва от името на камарата всички заповеди, договори, споразумения, финансови документи отнасящи се до централния офис, а тези отнасящи се до РК – от председателите на РК.

 

     Чл.6.2.(1) Бюджетът на ЦО на КИИП се формира от отчисленията на РК

 

     Б. Промяна в ЗКАИИП –

     В декларацията / “За по-добър закон” /  предложена от инж. Д.Начев, като председател на Комисията за промяна на ЗКАИИП, в раздела “Структура на КИИП” се казва:

     ”КИИП не трябва да е централизирана структура “ и  още:

Ø    Областните колегии трябва да водят самостоятелен живот и да покажат своята компетентност. Категорично искане е това да влезе в Закона и увереност, че това е бъдешата тенденция.

Ø    Съществува и правна възможност всяка ОК да бъде юридическо лице.

Ø    Искане за децентрализация на регионален принцип и да се дадат големи права на регионалните колегии. По-голямата свобода дава повече отговорности и прави колегиите по-работещи.

Ø    Правоспособността да се дава в областните колегии, а вписването да става в регистъра от УС.

 

Подкрепяйки тази декларация ПРЕДЛАГАМЕ:

        

ЗКАИИП   Раздел II

Чл. 27.(3) (Изм. - ДВ, бр. 79 от 2006 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 28 от 2009 г.) Регионалните колегии на Камарата на архитектите и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране не са юридически лица.

Предложение: Общото събрание на КИИП да задължи Председателя на УС на КИИП да внесе предложение чрез МРРБ до Народното събрание за следната промяна:

Чл.27.(3) Регионалните колегии на Камарата на архитектите и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране са юридически лица и членуват в Национална КИИП;

 

 

3. Мотиви:

1.     Даване на юридическа самостоятелност на РК - важен елемент при покупка собственост, при кандидатстване по проекти за финансиране, при взаимоотношения с финансови институции, с държавната администрация. Изтегляне на пълномощното блокира цялата дейност на съответната РК: финансова и стопанска. Например за откриване на срочен влог банките искат удостоверение за актуално състояние; пълномощно в което изрично да е упоменато, че лицето има право на това действие – излиза, че за нашите средства трябва да молим на някой друг.

2.     Членство в КИИП да бъде членство като юридическо лице.

3.     Децентрализация на правата и отговорностите

4.     По-голяма мобилност при бързо решаване на проблемите. Една централна структура винаги е бюрократичена и тромава.

5.     Съответства на предизборната платформа на ЦР

          6. На практика НПС /с малки изключения / не работят и РК сами си решават проблемите.

          7. Председателят на УС на КИИП, зам.председателят и гл.секретар да се избират на ротационен принцип т.е. от различни регионални колегии.

 

 

Председател на РК на КИИП Русе:

/ инж. А. Александров /

Още Съобщения

14/ 05/ 2025

Проучване относно процесите за разрешителни за строеж и цифровите разрешителни за строеж

23/ 04/ 2025

Дискусия за професионално обсъждане на противоречиви практики в администрацята и с цел създаване на единна административна практика, съгласно действащото законодателство в НАГ-СО и районните администрации, 02.05.2025 г., 13.00ч., НАГ

22/ 04/ 2025

Присъединете се към Маратона на УАСГ – „Студентите бягат с УАСГ“, 17 май, 9.30 ч., пред УАСГ 

16/ 04/ 2025

СВЕТЛИ ВЕЛИКДЕНСКИ ПРАЗНИЦИ!